fredag 1 oktober 2010

Skaffa digital tv

Sitter just nu och funderar över vilken digital-tv leverantör man ska välja.

För min del står det mellan tre olika.

Boxer (som jag har dagsläget)
Telia
Bredbandsbolaget

I dagsläget har jag Boxer via antenn och programkort i tv:n. Funkar så där. Inte klockren bild viket beror på antennförhållanden men också avsaknandet av HD-kanaler.

Bredbandsbolagets tv-tjänst via bredbandet har jag ingen erfarenhet av, men eftersom den är såpass ny kan man räkna med barnsjukdomar.

Telias tv-lösning har några år på nacken och Sveriges största videobutik vilket tilltalar mig. (ca 2000 titlar)

Vet inte vilken av dessa som har den bästa lösningen. Men det lutar att antingen behålla Boxer eller ge Telia en chans.


Om någon har erfarenheter oavsett om de är negativa eller positiva dela gärna med er via kommentar funktionen.
Pusha

4 kommentarer:

  1. Hej!
    Mitt namn är Daniel Leuschner och arbetar på Telia kundservice.
    Det är kul att läsa att du går i tankarna att välja oss som din underhållningsleverantör.

    Vi har just nu en kampanj där du kan få testa på alla våra tjänster (bredband, telefoni och digital-tv) för 99kr i månaden i tre månader och ta ditt beslut under tiden. Du kan läsa mer om kampanjen på http://goo.gl/Rw2x

    Har du någon fråga kring abonnemangen eller priserna så kan du använda dig av formuläret nedanför så hjälper jag mer än gärna till!

    http://proof.teliasonera.net/enkatpoll.asp?ProofID=12308

    Ha en trevlig helg!

    Med vänliga hälsningar
    Daniel Leuschner, Telia kundservice

    SvaraRadera
  2. Tack, Daniel för ditt svar. Det lät intressant ska kolla upp det.

    Vad är det för avstånd mm som gäller för tv?

    SvaraRadera
  3. Hej
    Du måste bo inom 3000m från din telestationen. Men det är också andra parametrar som spelar in. T.ex kvalitén på kabeln.

    Med vänliga hälsningar
    Daniel Leuschner, Telia kundservice

    SvaraRadera
  4. Hej,

    Har just haft en mindre rolig upplevelse med Bredbandsbolagets digitaltv.

    Ingen HD-kanal ingår om man inte har tillräckligt bra bredband. Det undviker de att säga när man talar med kundtjänsten utan säljer gärna. (Jag ringde kundtjänsten just för att kolla att jag kunde få tjänsten. Tydligen ställde jag inte rätt frågor...) Det står heller inte på den första sidan som beskriver tjänsten. Det hittar man om man klickar lite. Då får man alltså 13 kanaler, inte 14 som det står i reklamen (samma pris).

    Jag kan inte få läppsynk (bild och ljud korrekt). Jag har provat både med HDMI (bra bild och kraftigt osynkat ljud) och SCART/RGB (bättre men inte bra ljud och kraftigt sämre bild). Det finns ingen möjlighet att justera det på "hd"-boxen (och på min tv (ny i höst) kan bara justera utgående ljud...).

    När jag idag ringer teknisk support och kundtjänst så är de rätt tydliga med att jag nog inte har fått det jag förväntade mig. Men hos abonnemangsavdelningen så är det tvärstopp. Trist att det inte funkar är deras attityd trots att jag har varit kund i nio år och har flera andra tjänster hos dem.

    Kort sagt, undvik Bredbandsbolaget. Troligen kommer jag själv att flytta mina andra tjänster från dem så snart som det går.

    /jacob

    SvaraRadera