tisdag 5 april 2011

Avgassystemet lossnade på min Peugeot 206

I fredags när jag var ute och åkte med min Peugeot 206 så lossnade hela avgassystemet. Det lossnade inte helt men låg platt på marken under bilen.

Som tur var hade jag inte långt hem, så jag lyckades med hjälp av ståltråd tillfälligt hålla det uppe. Jag snurrade ståltråd längst bak på avgassystemet och spännande det upp mot en lastkrok i bagageutrymmet.

Igår i dagsljus så kollade jag under bilen för att se hur det ser ut. Kan tillägga att jag inte har någon som helst erfarenhet av att meka med bilar.

Det jag upptäckte var att på avgassystemet sitter det 3 st "stål-pinnar" samt 3 st som sitter i karossen. Samt att det finns 3 st gummifästen som ska sitta mellan där. Samtliga 3 gummifästen var trasiga.

Det var tur att det var så lång tid att få ett verkstadsbesök hade det funnits samma vecka så hade jag aldrig kollat under.

Men idag ska jag ta mig till biltema och köpa dessa fästen och prova att montera det.

Känns lite illa att det lossnar på en så pass ny Peugeot 206 som årsmodell 2004 men gummi är väl inte det mest hållbara materialet.
Pusha

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar