lördag 29 oktober 2011

Koloskopi och gastroskopi

Känner att jag borde uppdatera er läsare hur min koloskopi och gastroskopi gick.

Jag gjorde både koloskopin och gastroskopin vid samma tillfälle på Sahlgrenska.

Först fick jag sätta på min klassiska sjukhuskläder och lägga mig i en säng.

Sen fick jag dricka någon vätska som ska ta bort slem och bubblor så de ser bättre.

Sen sprayade de något bedövningsmedel i halsen 2 gånger. Det smakade banan och fick tankarna på tandvården.

Sen fick jag en spruta lugnande.

Efter det monterade du något plastmunstycke i munnen på mig och spände fast det bakom huvudet på mig. Sen fick jag lägga mig på sidan och de tog fram "slangen" som jag skulle svälja.

Gastroskopin var riktigt vidrig. Jag spydde flera gånger hela tiden kände jag av mina kräkreflexer. Jag fick ytterligare 2 st sprutor lugnande under undersökningen. Det jobbigaste var kräkningarna och att man inte kunde svälja samt att man hela tiden kände något som tryckte i halsen. Undersökningen tog ca 15 minuter. Riktigt skönt när gastroskopin var över.

Sen var det dags för koloskopin. Nu hade jag iaf mycket smärtstillande och lugnande i mig. Kände inte ens när de stoppade i den. Men sen när de matade in centimeter för centimeter var det jobbigare. Med ca 15 sekunders mellanrum fick jag en sjuk kram/magknip och fick be de att stanna till en stund. Så var det hela tiden under tiden de förde in "slangen" Men det gick bra på utvägen.

Jag hoppas att jag slipper göra gastroskopi eller koloskopi något mer i mitt liv för nu när jag vet hur fruktansvärt det var vill jag verkligen inte göra det igen.

När allt detta var klart, berättade en av sköterskorna att de inte hittade något konstigt. Sen rullade de mig till uppvaknandet och bad mig ligga kvar ca 1 timme. Efter 10 minuter passerade en sköterska som jag bad ta bort nålen där jag hade fått lugnande mm igenom. Efter det tog jag mig vingligt ut ur sängen och drog på mig kläderna. Jag vinglade vidare till spårvagnen och hem. När jag kom hem däckade jag i sängen och sov i en timme.




Tidigare inlägg om samma ämne:

Movprep och koloskopi
Magproblem
Min magkatarr/magsår blir värre
Äntligen börjar min magkatarr att bli bättre
Magkatarr
Äntligen
Idag har magkatarren varit lite bättre
Magkatarren känns lite bättre idag
Magkatarr och illamående jag blir galen
Så sjukt trött på min magkatarr
Symtom på magkatarr
Omeprazol och magkatarr
Magkatarr
Magkatarr
Magkatarr
Pusha

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar